Corona verandert ons en onze omgeving

Cafés, restaurants, sportkantines, musea, etc. zijn sinds 15 maart dicht om verspreiding van het Coronavirus (of COVID-19) tegen te gaan. Veel bedrijven worden vreselijk hard getroffen door deze situatie. Het brengt omzetverlies en veel onzekerheid met zich mee. Maar gelukkig is er ook  veel creativiteit en samenhorigheid in Nederland te zien. In dit artikel schetsen we een paar gevolgen van het Coronavirus waar ondernemers mee te maken krijgen.

In het Brabants Dagblad lezen we verschillende initiatieven waaronder deze: “Sinds vrijdag bezorgt borrel- en eetcafé De Galgenwiel in Waalwijk warme maaltijden aan huis. ,,Daar gaan we mee door zo lang het maatschappelijk verantwoord is. Afgelopen weekend hadden we enkele tientallen bestellingen”, meldt mede-eigenaar Jurgen Sprangers.” 

En de samenhorigheid in Nederland lijkt groter te zijn dan ooit. Op de site van het RTL Nieuws lezen we het volgende over de nieuwe #doeslief-campagne van SIRE: “mensen die applaudisseren, buren die boodschappen doen voor elkaar of kleinkinderen die een spandoek maken voor ouderen. Het zijn lichtpunten in de sombere realiteit van de coronacrisis.”  

Door Corona leven we opeens in hele andere wereld. Vreselijke verhalen beheersen het nieuws en wat tot voor kort nog zo gewoon was en opeens niet meer mogelijk, of gevaarlijk en zelfs strafbaar. We kunnen niet meer naar het café, we kunnen niet meer voetballen met een paar vrienden, we vieren geen verjaardagen meer en we kunnen niet meer op bezoek bij opa en oma komen. 

Ook ons bewustzijn van hoe dit virus zich kan verspreiden is enorm. Door de lucht, door elkaar een hand te geven, en zelfs onder bepaalde omstandigheden via oppervlaktes, etc. Op de site van het RIVM staan veel antwoorden op de vraag hoe je besmetting kan voorkomen. Het is opvallend hoe bijvoorbeeld afstand houden van elkaar al zo snel een geaccepteerd is door veel mensen. 

De Rijksoverheid heeft het Protocol verantwoord winkelen verspreid onder de winkeliers. De belangrijkste regels voor klanten zijn: winkel zoveel mogelijk alleen, betaal zoveel mogelijk met pin/mobiel, houd 1,5 meter afstand en volg de aanwijzingen op van de medewerkers. Daarnaast nemen winkeliers verschillende maatregelen, zoals het invoeren van een deurbeleid. Het nieuwe protocol (met spelregels en de bijbehorende poster) zijn te lezen en te downloaden op de site van de Rijksoverheid. 

Het maakt ons ook zeer bewust van hoe we op het werk met elkaar om moeten gaan. Naast elkaar zitten tijdens een vergadering kan niet meer. Een praatje met een paar collega’s bij de koffiemachine op de gang kan ook niet meer. Koffiehalen doen we alleen. En gezellig praten zo min mogelijk face to face. In plaats daarvan praten en vergaderen we veel online met programma’s als Skype en Microsoft Teams al dan niet vanaf onze thuiswerkplek. En op steeds meer werkplekken, waar thuiswerken niet mogelijk of wenselijk is, komen spatschermen of kuchschermen te staan om het besmettingsgevaar van collega’s onderling zo klein mogelijk te houden.  

In veel winkels staan of hangen al veel geïmproviseerde spatschermen of kuchschermen om kassamedewerkers te beschermen tegen besmettingsgevaar. In veel winkels worden klanten gevraagd zelf hun producten te scannen. Ook aan de reguliere kassa’s. Veel organisaties en groothandels hebben ervoor gekozen om de afhaalbalies te sluiten en alleen nog maar te bezorgen. Veel transportbedrijven zijn momenteel weer overgegaan op traditionele pakbonnen omdat mobiele pakbonnen het besmettingsgevaar vergroten. Natuurlijk wordt je dan gevraagd om de pakbon met je eigen pen te tekenen.  

Kortom we leven in een snel veranderende wereld waarin iedereen moet leren om zich aan te passen aan de nieuwe omstandigheden. Gezondheid staat voorop.  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.